tisdag, oktober 23, 2007

Dala-Demokraten vecka 2


Har nu påbörja min andra vecka av fyra på Dala-Demokraten. Vad kan jag säga?
Bland personalen här på redaktionen finns de en del såkallade "original". Jag kan ju ta till exempel gubben (nämner inga namn) som strosar omkring på redaktionen och gör i princip..ingenting!
På min första dag där ser jag honom komma vankandes fram och tillbaka förbi sportredaktionen lite då och då. plötsligt utbrister sportchefen lite skojsamt:
-"Du kan väl åt minstone ha ett papper i handen så att det ser ut som om du arbetar i alla fall?"
Varpå svaret han får är:
-"Nej då! Jag är inte nån ungdom längre så jag har varken rykte eller karriär att tänka på."
Detta är samma gubbe som fick kommentaren när de sas att han skulle börja jobba 75%:
-"VA!? Ska han gå upp i arbete så mycket!?"
Ja som sagt, det finns en hel drös med original och sköningar här på Dala-Demokratens sportredaktion.
Rykten jag trodde man hade koll på
Man får höra en hel del när man är här. Det är en hel del kommentarer, både kloka och roliga, floskler och även en HEL del rykten inom sportvärlden. Rykten om sådant jag inte hade en aning om, men även rykten jag inte hört, om sådant som jag trodde man hade koll på. Man tror sig ha koll på vad som komma skall inom vissa saker, men senast idag blev jag motbevisad, jag fick höra rykten som jag trodde man hade koll på va helt säkert, men så va icke fallet.
I morgon visar det sig hur det blir.
"Seger mot Huddinge ger också tre poäng" - V a tydligen svar på frågan: du kan väl inte säga att du inte är mer nöjd med en bortaseger mot Växjö än mot Huddninge?
"Ska du gå in och skratta får du gå ut"
"Jag kan också vara halvdålig på en massa, det är väl inget att vara stolt över?"
Inspiration att testa
Lär jag mig något av att vara på DD då?
Absolut att jag gör! Inte minst har jag fått inspiration att gå in på detaljerna hur kameran fungerar och testa mer, både vinklar, tanke och inställningar.
Får även en HEL del tips av de på redaktionen, de är inte snåla med att dela med sig av deras kunskaper. Redan efter min första dag där kände jag hur jag fått in nya kunskaper mest tack vare Bons-Nisse och FaluKurirens fotograf Lars Dafgård då vi hade en hel del givande diskussioner under innebandyns ena periodpaus.
Idag skrev jag en hel sida om saker jag ska kolla upp i instruktionsboken för min kamera som jag inte "orkat tidigare", men nu verkligen fått energi att testa och lära mig. Det är mycket strötid, men de gör att när man väl ska iväg, är man taggad att göra bättre än bra för att visa att man har något där att göra.
När de första artiklarna börjar bli klara och de övriga "storyna" ska skrivas sägs de inte mycket, alla jobbar med sitt. Någon kan komma med någon kommentar ibland, och lite då och då hör man journalisternas "mmM", vilket betyder att de dom skriver är klart och kan granskas av andra.
Denna tystnad ser jag inte som något negativt, snarare tvärt om. Denna tystnad är ett tecken på deras arbetsvilja, att de e så koncentrerade på att få de dom gör rätt. De kan vara rätt skönt med denna tystnad också, man sitter i lugn och ro och läser tidningen, dricker lite kaffe och laddar inför nästa plåtning.
Nu blir de att ladda inför morgondagens bravader genom några välförtjänta timmars sömn.
//Fotomuppen

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

grattis till bilden i DD föresten :) såg den på morgon fikat :P

1:48 em  
Blogger Fotomuppen sa...

tack babe:) har iof haft 4 bilder med i DD ;)
Miss you love!lär synas snart!

1:49 em  
Anonymous Anonym sa...

hahaha då missade jag dom :P kollar sällan på sport sidorna *skämmas*

5:14 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida