tisdag, december 04, 2007

Har du Gluggat någons bild nångång?


Säg någon som inte gluggat någons bild nångång. Vet ni inte vad glugga en bild innebär? Det är faktiskt förlåtligt eftersom jag myntade uttrycket tillsammans med FKs fotograf Dafgård efter Björklöven hemma nyligen.

Det hela började med att han satt och klagade på att han inte fått några bra bilder att skicka in till tidningen. Så brister han ur sig att han hade hittat en bild som skulle ha funkat OM inte någons glugg varit med på bild..det vill säga min glugg (objektiv). Så då utbrister jag:


"Ja men du har gluggat några av mina bilder också så vi är kvitt"

"Gluggat? haha det va ett bra nytt uttryck" får jag till svar och uttrycket tar sin start.


Att glugga en bild


Från början kom alltså uttrycket "att glugga en bild" från att ens objektiv kommer med i en annans fotografs bild. Uttrycket går dock att expandera och har nu en större betydelse än från början.

Kort och gott: Att glugga en bild innebär att man på något vis får med någonting i en annans bild som inte var meningen att vara med i bilden från början, som till exempel den klassiska V-tecknet med fingrarna framstucket bakom till exempel huvud eller in i sidan på en bild, ens objektiv(som uttrycket föddes från) eller ett inhopp av ansikte i sidan av bilden.
OBS: En gluggad bild uppskattas oftast inte av fotograferna.

Här är det Ida som "gluggar" bilden som var tänkt att vara på bara Sara.

Nu förstår ni vad folk menar när dom säger att du gluggat en bild. Kom ihåg av vem ni först hörde uttrycket!

/Fotomuppen

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jävla snygg bild måste jag säga. Haha!

3:09 em  
Anonymous Anonym sa...

Gluggat någons bild har jag säkert. Mina bilder har många gånger blivit gluggade. Har en bild där jag skulle fota Paris Hilton i Paris, haha, där är det en jävla massa gluggande kan jag lova.

Ska komma ihåg att det är ifrån dig uttrycket kommer! (Bra uttryck ju dessutom. :))

11:36 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida